برگزاری ژورنال کلاب
به همت معاونت پژوهش مرکز تخصصی زینب کبری (سلام الله علیها) و مدرسه علمیه شهید مطهری (ره) تنکابن، جلسه ژورنال کلاب درهفته پژوهش برگزار گردید. در این جلسه مقالهای با عنوان «احکام و حدود معاشرت زن و مرد نامحرم در محیط کار» نوشته یکی از طلاب مرکز تخصصی زینب کبری (سلام الله علیها) توسط خانم لطیفی ارائه و با همراهی استاد مربوطه حجت الاسلام دکتر شاهدی مورد ارزیابی قرار گرفت.
نویسنده در این اثر عناوین ذیل را مورد بررسی قرار می دهد: احکام مشترک زنان و مردان (نگاه کردن، اجتناب از خلوت گزینی، اجتناب از مصافحه، اجتناب از گفتگوی هزل و نامناسب) احکام ویژه زنان (پوشش مناسب، عفت در گفتار، عدم استعمال بوی خوش). وی اظهار میدارد که بر اساس ادب و حکم اجتماعی نباید زنان و مردانی که در محیط کار، اداره و دانشگاه، با نامحرم سر و کار دارند، به بهانه همکار بودن یا استاد و شاگرد بودن بیش از آن چه لازمه اشتغال و اقتضای کار، درس و بحث آن هاست، رابطه عاطفی و صمیمی داشته باشند. وی این پژوهش را به شیوه توصیفی- تحلیلی انجام داده، پس از بیان ادله های قرآنی و روایی درصدد بیان احکام و حدود معاشرت زن و مرد نامحرم در محیط کار برآمده.
برخی از ویژگیها و نقاط قوت این مقاله عبارتند از:
1- عنوان تکراری و کلیشه ای نیست به روز و دغدغه جامعه است.
2- ساختار مقاله علمی رعایت شده.
3- از منابع غنی برخورداربوده.
4- ارجاع دهی های درون متنی واضح و روشن است.
مهمترین نقاط ضعف این اثر پژوهشی عبارتاند از:
1- عنوان در مورد احکام میباشد لذا بیان واژه (حدود) زائد است. واینکه موضوع اگر از دیدگاه خاص موردبررسی قرار می گرفت برای بیان مسئله و شرح و بسط آن فضای بیشتر و بهتری فراهم بود تا اینگونه کلی بررسی شود.
2- چکیده مقاله تمامنما نیست و جا داشت ابتدا بیان مسئله کوتاهی ذکر می شد که مقدمه کوتاهی برای چکیده باشد.
3- موضوع در مورد محیط کار بود ولی به صورت تفصیلی به آن پرداخته نشد و بیشتر در مورد زنان بحث کرد که جامعیت مقاله را تحت شعاع قرار داده و باعث ضعف آن شده است.
4- تقسیم بحث به احکام مختص و مشترک ضرورت نداشت.
5- در تحلیل و بررسی اقوال بیان نویسنده محکم و قاطع نیست که در مخاطب اطمینان و رضایت ایجاد کند؛ که این نشاندهندهی این امر است که نویسنده مطالعهی خوب و جامعی در میان اسناد و منابع موردنظر نداشته است که او را به پاسخ محکمی برساند.
6- دارای اشکالات ویرایشی و نگارشی است.